Stop met vergelijken: Hoe focus je marketing kan verbeteren


Met marketing bedoel ik – mogelijk een beetje oneerbiedig, waarvoor mijn excuses – alle activiteiten die nodig zijn om met je vakmanschap geld te verdienen. Er zijn verschillende manieren en laat mij meteen beginnen dat ik zeker geen marketing expert ben. Ik kan je wel helpen je plan zo aan te passen dat je er in de flow van komt.

Marketing is een van de grote verschillen tussen geld verdienen d.m.v. een baan of een bedrijf. Bij een baan heb je het sollicitatieproces wat ook marketing voor jezelf inhoudt – alleen hoef je dat niet zo vaak te doen. Aan de andere kant: als je ooit succesvol gesolliciteerd hebt, snap je er al iets van. Je hebt een basis. En te weten wat je basis is, is belangrijk om in de flow te komen.

Checklist – waar moet je op letten om van je marketingplan in de flow te komen?

  • (1) Zijn er heldere doelen? Het advies van heldere doelen heb je vast eerder gehoord. Maar heldere doelen alleen zijn niet genoeg om in de flow te komen.
  • (2) Stel vast waar je nu bent ten opzicht van je doel. In hoeverre heb je dat al eerder gedaan? Wat ervan is makkelijk voor jou, wat een uitdaging?
  • (3) Stel, je doel is de eindstreep en je uitgangspunt de beginstreep. Wat is dan de mijlpaal die 4% verder richting je doel gaat dan de beginstreep? Dat is je lekkere stretch waar je in de flow van raakt.

Grof gezegd is flow een kleine plek tussen verveling en frustratie. Als je doel je frustreert, stel je verwachting bij dichter bij wat je nu al kunt. Als je doel je verveelt mag je het aanscherpen.

Zoals je in het plaatje ziet, kan vergelijken je frustreren omdat je dan bewust of onbewust iets nastreeft wat voor jou op dat moment teveel is. De lekkere stretch zijn 4%. Dat vertaal is naar ‘een beetje meer, maar wel richting je doel’. Als je iedere dag 1 uur aan marketing spendeert, dan betekent een 4% stretch 3 minuten meer. Dat is natuurlijk niet veel, maar dat is het punt: een haalbare hoeveelheid meer verwachten. Dan kun je dat blijven volhouden. En voor je het weet – kijkt je kat met verbazing naar jou 🙂

Als je het prettig vind hier over te sparren kun je een coaching met mij boeken.

Even samenvatten: als je gefrustreerd bent met je marketing, verwacht je te veel van je. Jezelf met anderen vergelijken is een vaak voorkomende reden te veel van jezelf te verwachten. Je kunt in de flow komen door de vragen te stellen: wat is mijn ideaal? Waar sta ik nu? Wat is een volgende handige mijlpaal?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *